Tuesday, August 23, 2011

Berniaga di bazar Ramadhan

mula2 sekali aku cerita kenapa aku boleh terjebak berniaga di bazar.

arwah mak aku beli warung dekat kampung aku untuk tampung masa depan. ayah aku retired masa aku darjah 5, i think. so, untuk mengelakkan ayah aku melepek (ye, melepek. bukan melepak) je kat rumah dan membazir duit entah untuk apa, arwah mak aku ambil inisiatif tu.

sadly, ayah aku usahakan warung tu 2-3 tahun je rasenye. lepas tu lari kemana entah. ok. tu cerita lain.

bila dah seronok berniaga kat warung, arwah mak aku pun cadangkan ambil satu tapak kat bazar Ramadhan tahun 2002. masa tu aku darjah 6. yang usahakan gerai tu ayah aku, makcik aku and aku. arwah mak aku busy kerja cari duit untuk raya masa tu.

best juga berniaga kat bazar. kitorang jual nasi ayam dengan laksa. ramai orang datang beli laksa. sebab dari jauh dah bau kuah laksa yang pekat tu. makcik aku terer gila masak laksa. dia pun berniaga juga. dia dah memang ada warung kat kampung aku.

yang paling best, sambil panggil2 orang singgah gerai, boleh usha abang2 opis yang baru balik kerja. semua nampak hensem sebab berkemeja. tapi sebab aku kecik sangat, diorang buat xtau je. haih..

dekat2 berbuka, ayah aku akan bagi duit suruh usha2 makanan untuk berbuka. kadang2 diorang suruh aku beli kuih atau bubur lambuk yang kena jalan jauh dan lintas jalan. aku selalu ajak budak gerai sebelah teman aku. sebab aku takut lintas jalan.

time berbuka, suasana kat bazar tu sunyi je sebab semua orang tengah sibuk makan kat gerai masing2. ada yang otai, dah siap2 kemas gerai sebab nak berbuka kat rumah.

kadang2 tu ada je foreigner jalan2 lagi kat area bazar tu. sebab diorang tau masa tu xde orang yang datang membeli, jalan pun lengang. tapi masalahnya semua orang dah xde mood nak menjual. semua dah sibuk nak balik. kalau nasib baik, foreigner tu akan beli semua makanan lebih2 yang x habis dijual. untung..untung...

tapi sekali tu je lah kitorang berniaga kat bazar. lepas2 tu ayah aku malas. leceh juga sebenarnya berniaga kat bazar ni. banyak benda nak kena prepare.

haih. rindu nak berniaga.

3 comments:

say- O said...

skarang pun sama kecik kan?

wann afzan™ said...

time tu kecik as in umur..

skrg dh besar lah!! haih.

PaLi3 said...

nnt hakera jual ah nasik ayam dgn laksa, ang kan pandai masak...ngah3~