Saturday, July 10, 2010

secangkir lemon madu part 3

Bersepah2 kek coklat atas tanah. Aku tak fikir apa2. Terus lari masuk kelas menunggu waktu sekolah habis. Zaiton yang duduk sebelah aku diam je sebab die xnak kena jerit kalau kacau aku. Lepas habis kelas Pendidikan Seni, aku terus berlari keluar sekolah.
Entah bila sampai rumah pun aku xtau. Yang aku tau, aku kena marah dengan nenek sebab baju comot dengan coklat. Aku bagi alasan ade budak prank aku dengan kek. Aku tido awal malam tu.

*********************************************
“Abang, betul ni xnak jemput kawan2 si Hani tu penuhkan rumah? Nanti die x seronok pulak sambut birthday xde kawan2 die”
“Alah awak ni. Kita dah belikan kek coklat tu pun, mesti die dah cukup happy. Siap ade muka Barbie lagi. Lagipun, tahun lepas kita dah jemput satu sekolah die datang. Tahun ni, kita2 je la, ok sayang?"
“Ye lah abang”
“Awak jangan la risau sangat. Hani mesti happy punye” kata Badrul sambil tersenyum mengusik dagu isterinya.
“Abang! Tngok depan!”
BANG!!!!!!!
********************************************
Habis berpeluh aku ketika terbangun dari mimpi. Aku selalu mimpi parents aku. Tapi aku x suka mimpi yang tu. Macam real. Dan kerana kejadian itu.
Aku bergegas siap2 untuk ke sekolah lepas sembahyang subuh. Aku guru sebelah pagi. Mengajar upper form. Mereka nakal tapi senang dapat ilmu. Alhamdulillah.
Aku sampai sebelum mula perhimpunan supaya x lambat masuk ke kelas. Ketika aku mahu mengeluarkan beg dari kereta, seorang pelajar menghampiri aku.
“Selamat pagi cikgu Hani. Boleh saya tolong?”
“Oh, selamat pagi Mei Soon. Boleh. Jom tolong cikgu angkat buku2 tu naik bilik guru.”
“Nah, cikgu. Selamat Hari Guru!” kata Mei Soon sambil menghulurkan coklat Cadburry sejurus selepas meletakkan buku2 sekolah di atas meja.
“La..susah2 je kamu ni. Tapi, terima kasih, tau!”
“Hehehe…sama2. Ok lah cikgu. Dah lambat ni. Jumpa kat kelas Chemistry nanti!”
Budak2 sekolah aku ni nakal2, tapi baik jugak. X cukup dengan hadiah guru yang bertimbun2 semalam, hari ni dapat lagi. Coklat pulak tu. Seronoknya!

*****************************************
Sejak aku campak kek coklat tu, budak laki tu selalu jauhkan diri dari aku. aku rasa serba salah sangat. Zaiton x habis2 suruh aku tulis surat minta maaf. Tapi aku xnak. Aku ade reason aku. tapi satu hari aku bertembung dengan die mase latihan sukan.
“Hai. Awak kan yang nak bagi kek coklat tu?”
“A ah. Tapi sorry la. Kek tu tanah dah makan”
“Erk. Pasal tu….sorry ye awak. Saya…ok macam ni. Saya belikan kek untuk awak sebagai ganti, nak?”
“Xnak la. Terima kasih”
“Aaaaa…ok…”
“Tapi, saya nak awak buatkan air lemon madu untuk saya, boleh?”
To be continued….

12 comments:

Nazrin Saad said...

citer ko sweet, tp dh terlalu mcm movie cara penulisannya dan susunan atur.

tp aku suka sbb aku pn menulis mcm 2.

wann afzan™ said...

owh ye ke??adesssssssss.....

Nazrin Saad said...

kalo aku macam mana aku menulis, macam 2 lah aku mengarah.

org teater suka visualise. kita ni amatur lg, sbb 2 kita suka tulis apa yg kita visualise on stage.

kalau dh pro kita msti leh bezakan penulisan utk teater dgn penulisan utk cerpen biasa.

in the end, idea 2 yg penting.

idea ko dh ada.

wann afzan™ said...

owh...kira ok ahh ni?
sy dh dpt ending tp blm ade idea lg utk susun ayat

Nazrin Saad said...

standed aku okay lah kot.

hahaha,
ko susun citer je wann, lama2 ayt akan terhasil sendiri.
aku camtu ja.

wann afzan™ said...

ye lahhhh

Nazrin Saad said...

eh, eh.

sbb ko dh visualise citer ni cube ko susun balik nnt.

sng kalo ko nk wat skrip.

wann afzan™ said...

aaa?x phm...

nape perlu buat skrip?

Nazrin Saad said...

tak. just cakap.

citer ni sng dah kalo nk wat skrip.

2 jer, bkn suh ko wat skrip pn.

wann afzan™ said...

xnk ah..nnt klu nk visualkn, terus nk buat mvie yg kuar kt panggung..br seh tail!!!hahahahhahahaha

Nazrin Saad said...

xyah nk berangan lebih.
uishhhh~~

wann afzan™ said...

ok. sy x hebat.