Wednesday, May 26, 2010

secangkir lemon madu part 2

Argh. X sangka lak leh tersenyum sorang2 bile teringat kisah bodo tu. X jadi minum lemon madu. Aku terus capai megi, rendam dalam air panas. By the time aku cari cerita best kat tv dan capai chopstick, megi tu dah tersedia pun untuk dimakan.

Ye lah. Gaji aku sebagai cikgu sekolah menengah bukan tinggi sangat pun. Kena laa jimat2. Lagipun dah biasa. Dari kecik nenek aku ajar menabung. Duit raya pun selamat dalam bank sementara rakan sebaya aku beli set Barbie, lego dan gula2. Jelesnya aku…
*******************************************
“Kesiannya budak ni. Kecik lagi dah hilang mak bapak. Lagu mana la dia nak besaq? Teruk budak ni nanti” kata Mak Bedah ala2 mengumpat.

“Ntah. Nanti dia duk dengan neneknya laa kan? Elok laa tu. Nenek x larat nak bela cucu. Cucu pulak ntah kemana2 adab sopan semua. Biaq pi la kat depa” sampuk Mak Siti pulak.

“Eh, harta benda mak pak si Hani tu pi kat sapa? Ntah2 …..”

“Oi Cik Bedah! Awak tu xdak kerja ka nak duk mengumpat kat tangga rumah orang? Kubur anak aku tu pun basah lagi aku siram tadi. Bawak2 laa mengucap, mintak ampun kat Allah sementara sempat ni Cik Bedah, Cik Siti!” tiba2 nenek aku muncul kat muka pintu.

Aku yang tengah main guli kat bawah rumah pun terkejut. Aku terus lari masuk rumah ready nak pergi mandi sebab takut nenek aku marah aku pulak. Sekarang nenek aku yang jaga. Dia garang. Tapi dia je la yang aku ada lepas mak ayah aku meninggal. Kemalangan jalan raya. X sempat aku nak tunjuk piala silat aku.

Nenek ajar aku berdikari. Mandi sendiri. Tidur sendiri. Kalau lapar, pandai2 la masak sendiri. Dia pun x larat nak jaga aku macam budak kecik. Lagipun aku dah 12 tahun. Kalau bergaduh kat sekolah pun, kena handle sendiri. Tapi xpe, aku ade silat.

Nenek pindah dari kedah ke rumah aku semata2 nak jaga aku. Sebab aku sekolah kat kl. Sementara nak habiskan setahun, better aku teruskan je kat sekolah tu. Then baru sambung sekolah menengah kat kedah kalau x dapat asrama. Aku berusaha gigih supaya dapat masuk asrama. X suka duduk kedah. X suka jiran2 nenek. Kuat mengumpat.

Duit belanja sekolah selalunya nenek aku bagi 50 sen. Cukup2 untuk aku beli mi goreng dengan air sirap. Tapi selalunya aku simpan 50 sen tu. Menabung. Nanti boleh la aku beli set rumah Barbie. Boleh berlagak dengan anak dato sorang tu. Seronoknya!

Lepas kejadian “cawan” kat kelas aku, budak2 tu selalu nganjing aku. Tapi masalahnya xde sape tau sape yang bagi aku cawan tu. Zaiton sendiri pun xtau. So, aku diamkan je la. Malas nak layan gossip liar macam tu. Lama2, kes tu pun lenyap terus.

Sejak nenek jaga aku, pengawas pagar sekolah dah xde masalah nak backup aku. Sebab aku selalu datang awal. Kadang2 aku murid yang pertama sampai ke sekolah. Bosan betul. Dah la kena beratur dalam perhimpunan. Lagi bosan. Sebab aku kena beratur depan sekali.

Satu hari, aku dan Zaiton bergegas ke kantin lepas loceng rehat berdering. Aku tengah bukak bekal aku ketika sorang budak laki panggil aku. Dengan malasnya aku tarik Zaiton temankan aku pergi bawah pokok tempat budak laki tu berdiri.

“Happy birthday Hani!” kata budak laki tu sambil hulurkan sepotong kek coklat.

“Bodoh!”

To be continued in secangkir lemon madu part 3

3 comments:

Nazrin Saad said...

pehhh, ni haa gua komen gak.

hahahaha, usaha marah gua sbb gua xkomen.

nnt lah, tggu perkembangan cerita.
ini apa pn xnmpk kembang lagi.

kecuali muka ko.

Nazrin Saad said...

hahahahaha,
sekarang aku komen serius.
cerita ko ada 1 strength.
strength yg aku xpenah ada.
cerita ko jujur.

dari segi penulisan pn ada strength juga. tapi aku xnk tulis sbb xnk ko riak. hahahaha

kelemahan pada episod ni mgkin dari segi penyusunan plot saja. episod ni ja, episod lepas dh okay.

p/s : nntikan komen pedas lagi lepas ni.

wann afzan™ said...

komen laa cpt...
dr hr tu kate pedas...