Wednesday, May 5, 2010

bercuti di sabah

sory..entry ni agak lambat sebab xde mood untuk menaip...maybe isipadu kali ni pun x berapa memuaskan...hehe...

khamis (Day 1)
bergerak ke menara tm lepas amik cik yah pada jam 8 pagi....amik abg zul kat umah, then jumpa abg long and cik hanim...park kereta kat tm so that xde masalah nak park kat airport...naik lrt menuju ke kl sentral...from there, kitorang naik bas g lcct...

aku duduk kat seat kat sayap...hoping untuk tidur sebab aku sangat letih sejak kepulangan dari ukm hari sebelumnya...tapi x boleh rupanya...perjalanan selama 2 jam 1/2 tu disia2kan dengan gosip2 dengan kakak and abg zul...dan juga mengumpat abg long....abg long boleh lagi tido sementara apek sebelah dia duk makan nasi lemak and minum 100 plus..haha...

lepas makan kat airport sabah yang mahal, kami bergerak naik teksi ke asia city hotel...check in, letih, rehat...kawan abg long datang, bawak kitorang makan malam and jalan2 kat pasar philipine...best gile dapat makan macam2 seafood...tapi agak murah la..kitorang pun makan macam kenduri saka...hahaha...

sabah terkenal dengan mutiara..so, kat sana SANGAT banyak orang jual gelang, rantai and brooch semua...ada ori pearl..and ade jugak yang tiruan...tapi kristal pun popular gak...aku and kakak x berminat bab2 perhiasan tangan and leher ni...so, kitorang beli gelang untuk makcik2 and nenek je...then letih, balik bilik, mandi, tido...

jumaat (2nd day)
bangun pagi, dah siap2 semua, tunggu abg long and abg zul bangun pulak...sangat lambat!so, kitorang yang perempuan ni gerak dulu g breakfast kat gerai belakang hotel...hotel kat sabah yang murah2 ni usually xde bed and breakfast....so, terpaksa cari makan sendiri...kat bandar kk kebanyakannya muslim, so x susah la...

dah dekat2 tengahari, dua anak dara yang kitorang tinggalkan tu baru bangun...and kitorang baru je habis makan...yang abg zul bising2 sebab air xde...hahahahaha....lepas abg long siap2 makan semua, dia g interview kat tm untuk pe ntah...abg zul pulak cari hotel baru...and kitorang g shopping lagi kat pasar ape ntah....aku ikut saje..huhu...

kat situ x beli pape pun...cik hanim and cik yah laa banyak memborong...then balik hotel asia city, amik barang semua check in lak kat hotel kinabalu sebab hotel tu still xde air...lepas abg long balik dari interview, kitorang terus bergerak g jeti, naik feri g 3 buah pulau...yang aku ingat, pulau manukan je..yang lain2 tu malas nak amik port...hahaha....

yang best, air dia sangat jernih...boleh nampak macam2 ikan, macam2 kaler...tourist selalu datang, g diving....and of course, berbikini...so, berbikini xla pelik kat situ...huhu...x banyak pun amik gambar coz pemandangan semua sama je...then kakak aku banyak amik gambar ikan...padahal dah tau, bukan nampak sangat pun kalau setakat guna camera fuji...haha...

sampai2 je kat darat, kitorang menapak balik dalam lebih kurang 1km...tengah2 jalan tu, berpecah dengan cik hanim dengan cik yah sebab diorang nak g check in dengan warga tm yang lain...kitorang ni datang sendiri2 so hotel pun sendiri2 la...aku, kakak, abg long and abg zul meneruskan perjalanan ke dataran pe ntah...tangkap2 gambar lagi kat situ sambil tengok sun set...cantik...

malam tu la punca percutian aku xla seronok mana...aku sakit perut dan meluangkan banyak masa dalam toilet...sekali masuk boleh ambil masa setengah jam...kakak aku risau sampai dia pun x g makan sekali dengan abg long and abg zul...last2 aku muntah then terus lembik...badan dah shaking2...abg zul terpaksa angkat aku ke klinik 24 jam...habis rm200 di situ...aku kena inject dengan 3 jenis ubat yang buat aku tido dengan lenanya atas examine bed selama sejam...kemudian, aku dipapah balik ke hotel semula dengan nasihat dari doc "kalau dia x sihat jugak, bawak dia g emergency kat hospital" ...geee...thanks alot, doc!

owh..aku x suka sangat doc tu sebab dia marah aku sebab time dia nak inject, masa tu laa jugak aku nak sakit perut...salah aku ke?then dia tekan perut aku kuat2 sampai kakak aku pun ngeri nak tengok..well, tu memang keje dia pun...haha...tapi dia baik gak...walaupun dia x confident nak rawat aku, dia tolong aku minum air...so, boleh la...

sabtu (3rd day)
aku bangun pagi dengan harapan perut dah x sakit...memang perut dah x sakit...tapi tinggal angin je la...tu pun seksa gak...still kena g toilet tapi keadaan agak terkawal...abg long sewa kereta kelisa dan kitorang pun bertolak naik ke kaki gunung di kundasang lepas breakfast...

singgah kat mana ntah...ada kedai2 makan and kedai2 barang...barang agak murah kat situ...dan lebih banyak pilihan sebab kat bandar kk hampir semua orang jual gelang and rantai...kat kaki gunung ni lebih kepada tshirt and keychain semua...tapi kedai makanan dia kena hati2 sebab xtau orang yang jual tu muslim or kristian...anjing pun suka hati diorang laa nak berlari ke sana sini...tapi x kacau orang..tu yang bagus...

lepas sikit refreshing, kitorang teruskan lagi perjalanan ke atas lagi dengan harapan nak mandi air panas...kat indonesia panggil mandi sulfur...bagus untuk kulit...dan sangat panas...tapi harapan hanya tinggal harapan...kitorang pegi dah petang and 1 mei lak tu...so tempat tu dah penuh dengan manusia...

dengan kecewa, kitorang bergerak ke kedai makan untuk mengisi perut yang berbunyi2...cuaca nyaman menemani petang kami sambil tengok puncak gunung kinabalu...aku sangat kagum dengan ciptaan Allah....sangat cantik...subhanallah....

masa bergerak turun ke bandar kk semula, hari dah sangat gelap...and kitorang bercadang nak singgah kat 1borneo yang baru dibuka and dikatakan tempat suka ria yang terbesar di south east...kot...agak besar laa tempat tu..tempat baru membangun...hebat orang sabah...

then makan malam kat tanjung aru...kitorang amik steamboat untuk mengelakkan sakit perut datang semula...hahaha...tapi aku x makan banyak sangat...sebab macam xde selera...then balik bilik, terus tido...sangat letih...

ahad (last day)
pagi tu buang masa lagi kat pasar pagi...beli beberapa benda yang macam comel...bergerak ke nearest shopping mall...abg long nak blanje minum pearl drinks sebab kawan dia kata rugi datang sabah x minum...huhu...then check out...terpaksa g airport awal2 and kebosanan kat sana sebab sampai di airport dalam kul 1...dan flight kitorang pukul 3.45...hoh...sangat bosan...lepas bertungkus lumus habiskan masa yang SANGAT panjang tu, akhirnya tiba jugak masa untuk boarding...

semua orang tido lena dalam perjalanan pulang....konklusinya, kat sabah banyak tempat menarik...tapi aku x rasa seronok snagat la..maybe sebab aku kena food poisoning tu...

ape2 pun, maybe kitorang akan g lagi...tapi tido kat kundasang...sana sejuk and leh mandi air panas..hehe...sekian~

shopping kat mall

1borneo hypermall

masjid kundasang

kaki gunung

4 beradik di dataran

menggila dengan todak

crystals and pearls..

anggur @ rumpai laut yang mungkin bagi aku food poisoning

semua ni berharga rm15

going to kl sentral!

p/s : sorry this entry had been super long...and more pics on my fb...tq~

3 comments:

azyanyusof said...

wahhh..seronok~!!!
ko da makin chubby dowh..

arifpaan said...

gmbr yg 2nd tu bjaya wat aku takut

wann afzan™ said...

yan : argh!!aku kurus ahh pas nih..huhuhuhu~~~

arep : erk...tbe2 je kau!