Tuesday, May 18, 2010

secangkir lemon madu

On fb, nampak ade event invitation dari Zaiton. Reunion sekolah rendah. Wow. Dah lame sangat x jumpa kawan2 skolah dulu. Ape2 pun, aku klik “attending” dulu. Nanti kecik hati lak si Zaiton tu.

Aku terus bergerak ke dapur. Panas2 camni best gak kalau minum lemon madu. Segar sikit badan. Aku tengok sinki penuh. Pemalas tul la budak2 serumah aku ni. Tengok rak cawan, kosong. Damn! Jap lagi diorang balik, sekor2 kena basuh dengan aku. Dah reti pakai, x reti basuh. Sinki yang penuh aku biarkan je. Nak ajar budi bahasa sikit kat budak2 tu.

Aku mengorek2 almari yang penuh dengan hadiah2 hari guru semalam. Biasa la. Hadiah yang popular mesti pen merah, cawan, atau patung kecik. Susah jugak nak cari hadiah yang ada cawan. Lagipun aku dah x ingat yang mana satu murid2 aku bagi dengan hadiah2 lama. Sebab aku angkut semua hadiah ni kemana2 aku pergi. Mana la tau hadiah2 tu boleh guna time2 desperate camni.
Tangan aku terhenti pada seketul cawan teh yang standard saiznya.

*******************************************
“…. dan pemenang pertandingan silat cekak peringkat sekolah dimenangi oleh saudari Bie Hani binti Jonet”

“Hani! Kau menang pertandingan tu! Tahniah!! “ ucap Zaiton sejurus lepas aku turun pentas ambil hadiah.
X sabar2 si Zaiton ni nak serang aku. Kami terus bergerak ke kantin. Dahaga betul lepas seharian memanaskan punggung duduk dalam dewan untuk acara penyampaian hadiah kejohanan sekolah. Dah la panas terik. Aku segera memilih air lemon dan mengambil tempat duduk.

“Kau berdiri laa kejap Hani. Aku nak ambil gambar kau dengan trofi besar tu” Zaiton menyergah aku lepas dia bergaduh dengan pakcik kantin sebab harga air sirap 70sen.

“Sabar la. Aku nak tuang madu jap dalam air ni. Kalau ye pun, tunggu la aku minum dulu”

Lepas aku sedut sekali je air tu, die terus tarik2 aku untuk ambil gambar. Tertumpah2 madu aku yang aku selalu bawa ke sekolah. Sial la Zaiton. Mahal lak tu madu lebah sekarang. Habis botol tu tergolek2 ke lantai. Terbongkok2 aku nak kejar botol madu tu supaya x tumpah semua. Kalau x, habis aku kena marah dengan baba.

Sorang budak laki terus capai botol tu dan hulur kat aku. Aku ucapkan terima kasih dan terus blah tanpa tengok muka dia. Segan aku bila terbongkok2 depan dia. Nasib baik madu tu ade lagi separuh. Yang Zaiton pulak sibuk nak ambil gambar lagi. Aku cepat2 lap botol madu tu. Sayangnya isi yang tumpah tu. Aku segera habiskan air sebab nak kejar bas pulang ke rumah.

Tiba2 aku dengar ade orang jerit “Awak! Nape awak suka minum madu?”

“Sebab maksud nama saya madu lebah” jerit aku ketika aku betul2 di pagar sekolah. Tapi aku tetap x nampak wajah budak laki yang bertanya tadi. Aku abaikan saja. Dah lambat ni. Zaiton pun jerit2 nama aku supaya cepat2 naik bas.

Esoknya aku datang lambat ke skolah. Owh, ini bukan kali pertama. Aku memang suka berlengah2 ke skolah. Bangun pagi memang bukan hobi aku. Setiap pagi rutin yang sama. Berlengah2 di rumah. Dah sampai pagar skolah baru berlari sambil muka bersalah. Tu semua lakonan supaya pengawas x ambil nama aku. Memang nama aku x pernah kena ambil. Mungkin lakonan aku cukup bagus. Ataupun diorang takut aku bukak silat cekak.

Tapi pagi tu berbeza sekali. Dari pengawas di pagar, sampai la budak2 perempuan yang kuat bergosip di kelas aku. Diorang semua sibuk tersenyum2 dan tepuk2 bahu aku. Bangang. Nak bodek aku la tu. Macam aku xtau diorang semua nak tiru kerja sekolah aku. Budak2 zaman sekarang.

Aku tengok dari jauh Zaiton tersenyum lebar dan menjerit2 “Wahh Hani!! Kau dah ade peminat! Wirawati skolah dah ade orang yang berani tackle!! Bangga aku jadi kawan kau!”

Ni lagi satu bangang. Aku x paham ape2. Sehinggalah aku nampak seketul cawan dengan ukiran bunga yang ringkas atas meja aku. Cawan tu dibalut dengan plastic lutsinar warna merah disertai sekeping kad.
“Guna lah saya ketika minum madu! p/s : saya suka awak”

To be continued in secangkir lemon madu part 2

3 comments:

Nazrin Saad said...

intro yg menarik.
nantikan kritikan pedas aku,

wann afzan™ said...

silakan

XIX Dragunov said...

hahahaha~~~comel jep~!