Thursday, January 21, 2010

ada lagi kah muzik dalam diriku?

dari form 1 sampai form 5 aku join SSPBand...aku ceburkan diri dalam bidang orkestra dengan marching....winds quartet saje aku x pernah cuba...pernah juga bercita2 untuk menjadi salah seorang pemain muzik professional then join MPO *Malaysian Philharmonic Orchestra* ...dari situ, boleh timba lagi banyak pengalaman dan berjalan ke seluruh dunia untuk belajar pieces yang baru, yang susah dan mencabar...

tu dulu...time skolah...boleh laa tanam semangat muzik tu dalam diri..sebab hari2 pegang flute..hari2 main lagu yang susah, yang senang....hari2 ade practice band...kalau xde pun, aku akan datang jugak band room untuk practice semata2 nak hilangkan gian...kalau dulu, aku boleh main lagu yang sedih sampai nak nangis....main lagu happy sampai badan pun gerak2 macam nak loncat2....tapi sekarang...entah la....

lepas habis skolah, ade laa jugak Mr Edwin ajak aku join orkestra die..main time krismas kat pavilion...aku ingat lagi time tu...sepanjang bulan 12 tahun 2007, kitorang berkampung kat pavilion...tempat tu dah jadi macam rumah kitorang lak....time tu memang best...xde la best macam time kat skolah..tapi best laa dapat timba pengalaman main kat shopping complex selama sebulan....then, xde dah la...aku pun masuk matrik lepas tu....x pegang dah flute....

kat ukm...aku ade jugak join brass band untuk ko kurikulum...pastu ditawarkan untuk join konsert diraja...walaupun baru 1st year, aku sanggup skip kelas semata2 nak datang practice dengan dato' johari untuk konsert diraja...lame2, semangat aku makin hilang...sebab aku tengok budak2 brass band kat sini semua x hargai muzik...x hargai instrument yang diorang pegang....x hargai ilmu yang diorang dapat untuk main instrument dan lagu tu sendiri....so, luntur la semangat aku bila aku tengok muzik diperlakukan sebegitu rupa...

tiap2 tahun finale wind orchestra mesti aku x gi...bukan macam me'e and amie...diorang mesti tiap2 tahun gi melawat adik2....sebab pe?aku memang rindu kat SSPBand...sangat rindu...so, kalau aku gi, mesti aku rasa sebak sangat...mungkin aku tinggalkan SSPBand dengan situasi yang aku x sangka....mungkin sebab tu, aku x sanggup nak lihat kembali kebelakang...

tapi finale 2009, aku gi...sebab aku dah rindu sangat2....x dapat tahan dah...time tu mak aku baru lepas operation...bayangkan...aku sangat berat hati nak tinggalkan mak aku kat rumah walaupun kakak aku ade..tapi aku pun dah rindu sangat dengan SSPBand...tapi, mak aku sangat memahami waktu tu...sebab sebelum ni pun, die jugak yang larang aku masuk band ni...mungkin die dah x larat kot tengok aku melepek je kat umah rindu kat band..hahahaha....

tahun lepas punye band camp, junior2 aku ajak aku datang...junior form 2 time aku form 5...sekarang diorang dah form 5...wah....cepat betul besar...dan aku sangat2 nak pergi band camp tu..nak tengok perkembangan diorang...nak tengok ape yang baru kat band room..nak tengok ape yang diorang dah buat untuk improve kan segala kelemahan...tapi, macam tu la...bile pasal band je, mesti banyak halangan...serius...kasihan junior2ku...tapi aku dah pasang janji yang sangat kuat...aku akan pergi jugak jenguk diorang tahun ni at least before diorang finale...aku mesti pergi!!!

hari tu encik ahmad *lecturer ko kurikulum brass band* call..die ajak join konsert diraja lagi...sekarang aku 1st year, 2nd sem...aku dah buat janji..janji untuk tingkatkan pointer aku...maknenye aku xleh laa nak skip2 kelas lagi...lagipun sekarang aku sangat bz dengan aspirasi..election pun dah dekat...so, memang xleh ahh nak join konsert tu...sekaligus menjadikan aku x memegang flute dan melibatkan diri dengan muzik selama 7 bulan..tolak laa dengan kelas brass band yang aku xde mood pun nak datang tu...lagu pun ntah pape...flute asyik hilang, rosak...

dulu lagu2 orkestra penuh dalam mp3 dengan hp aku...sekarang, dalam playlist laptop aku pun dah xde...mana hilangnya spirit aku?aku rindukan diri aku yang cintakan muzik...aku rindu aku yang dulu....aku rindu zaman dulu...zaman bersama2 SSPBand..walaupun time tu sangat banyak masalah...tanye je budak band batch aku dulu...diorang mesti cakap aku banyak bawak masalah...hahaha....

so, masih ade ke muzik dalam hati aku?

5 comments:

Nazrin Saad said...

if a place is called home,
no matter how far you go,
surely you find your way back...

kalau itu dah memang cinta dan minat,
sejauh mana kau pergi,
kau akan kembali juga...

insya ALLAH

abid_PM said...

salam wann..
aku percaya kau memang seorang yang berjiwa muzik..

kalau kau berjiwa muzik..sampai bila2 kau tetap berjiwa muzik..

cuma sekarang kau berehat sebentar dari menjadi pemuzik.

wann afzan™ said...

haihhh..
thnx semua..
thnx sgt2 abid..
appreciate that~

p/s : jgn lupe amik nota time konsert diraja!hahaha~

kookaburra said...

ko mmg byk byk byk byk byk byk mslhhhhhhhh




ngan akuu=)))mintak ampun skrg!

wann afzan™ said...

ampun kocaaaaa!!!