Wednesday, December 9, 2009

memoirs of sspband 0307

aku masih ingat lagi ketika pertama kali melibatkan diri dengan band sekolah seri puteri pada tahun 2003...aku diantara pelajar2 second intake yang dapat masuk ke ssp pada bulan mac semasa berusia 13 tahun...x payah la aku cite detail macam mana aku join band tu...just so you know, aku dipilih untuk menjadi ahli section flute bersama2 me'e dan amin...


amin : me'e : wann (2004 in SDAR)

perjalanan dimulakan dalam sspband ni dengan menjadi recruit...so, banyak laa keje sebagai junior...biase laa tu..dah memang adat pun...kat ssp, kitorang ade band room *BR* yang dikongsi dengan kelas muzik...kelas muzik hanya ade mase waktu pnp *pembelajaran dan ape ntah* ...so, we have the band room all for ourself...hahaha...


pemandangan dlm BR dari depan..lapang kan?

aku xtau keadaan BR sekarang sebab dah lame x menjenguk..ouhh..tiba2 sedih~

setiap hari dari isnin hingga jumaat, band practise akan start dalam pukul 5 *lepas asar* dan akan berakhir lebih kurang pukul 6.30 *sampai tiba waktu masuk dewan makan which is WAJIB* ...hari sabtu pulak pukul 2 ptg hingga pukul berapa2 je laa yang instructor *mr. edwin* or senior nak...selalunye hari ahad xde practise tapi sape2 je bebas untuk datang practise sendiri atau dengan senior masing2...aku dan section mates aku memang antara junior paling rajin datang practise sendiri...serious!!!

waktu practise memang sangat lama, sangat merangkumi hampir 60% kehidupan seharian aku dan sangat xde mase untuk diri sendiri kecuali time prep malam *tu pun untuk buat homework* ...tiap2 tahun kementerian pelajaran menganjurkan wind orchestra competition yang menggalakkan semua sbp untuk menyertai pertandingan ni untuk merangkul gelaran juara...so, every year, bile dah dekat je pertandingan tu, waktu untuk practise pun makin meningkat...seminggu sebelum comp, mesti prep ptg dan mlm akan dikorbankan untuk practise sebab nak kalahkan juara tahunan, SSAS *sekolah sultan alam shah* ...ye, diorang memang tiap2 tahun dapat 1st kecuali tahun 2004 *smsah 1st*, 2008 *ssp 1st* dan 2009 *tkc 1st*...rasenye la...aku x ingat sangat tentang tu sebab aku lebih mementingkan kualiti persembahan dari gelaran sebenarnye..


performance by ssp

principal skolah aku memang sangat mementingkan imej ssp....so, kami sebagai wakil skolah ni perlu laa sentiasa nampak cantik sepanjang music camp yang dianjurkan oleh uitm dan juga sepanjang competition tu...baju concert kami juga bertukar hampir setiap tahun...well, memang every year pun kitorang tukar baju...sampai skolah lain pun lama kelamaan asyik tukar baju concert je sebab nak nampak lebih cantik..jadi, kualiti persembahan terus dilupakan...


baju2 concert ssp yang aku sarung sepanjang tahun2 tersebut

2004 - kaler hijau lumut tu nampak sangat dull atas stage dan kain terbelah tu sangat menyusahkan...x lupe juge tudung tu sangat susah pakai...baju concert ni telah diwariskan selama berapa tahun ntah...mungkin since sspband ni wujud, kot??

2005 - disebabkan ramai orang komen pasal kaler hijau yang sangat dull tu, principal ssp, tengku azuan telah berusaha mencari baju yang terang dan ceria untuk kitorang..so, wujud laa baju ala2 kfc, kain merah yang sangat terang *dan silau* dan juge tudung pink *time tu aku sangat anti dengan pink, ok* ...yang paling aku suka, siap ade brooch treble clef...sangat comel!

2006 - ade dua kostum...bulan mac *saringan* , kiotrang pakai gold vest dengan tudung kuning, kemeja, kain hitam...aku xtau nape, kostum kitorang diubah waktu finale *july* ...instead of wearing vest, kitorang pakai mafla kuning dengan corak2 abstrak kat leher ditambah taburan diamond2 kecil kt lengan and kolar baju..

2007 - baju concert menggabungkan keseluruhan tahun 2006 iaitu vest dan mafla..just digantikan dengan tudung hitam dan tambah diamond atas tudung yang dibuat macam cekak...dalam gambar tu kawan aku sorang je yang berpakaian lengkap sebab semua orang dah selekehkan diri sebaik sahaja menaiki bas untuk pulang ke skolah dari picc putrajaya lepas pertandingan tu...

macam persatuan2 lain juge, kitorang pun ade tshirt sendiri...selalunye tshirt2 band ni akan didesign oleh setiap batch form 4 pada setiap hujung tahun *aku rase laa* ...so, setiap tahun kitorang akan dapat 2 helai tshirt band baru yang dibayar dengan harga yang berpatutan...aku sangat excited every time nak dapat tshirt baru sebab akan ada nama aku yang tercetak kat lengan baju tu..note : baju band sangat dimuliakan oleh kami, ahli2 band..


antara tshirt2 sspband

comrades : mereka adalah fivers ketika aku form 2...baju ni sangat cantik dan sangat smart..aku x sure whether diorang ade design lagi satu baju or x...

hercules : fivers time aku form 3...sorry, tapi baju tu memang x lawa...bukan salah diorang pun..orang yang buat tshirt tu yang salah...tapi aku tetap sayang baju tu sebab ia tetap bergelar "baju band" ..batch ni pun aku x sure diorang design dua baju or satu je..

ohana : batch senior setahun dari batch aku...diorang reka 2 baju..kaler maroon and kaler purple...baju diorang sangat menarik dan kualiti kain die sangat elok membuatkan kitorang selesa pakai baju2 tu dan selalu dipakai semasa ade function...

pioneers : batch aku..kitorang design dua baju...satu merah-putih, satu biru-hitam *lengan putih* ...tema utama adalah rama2...sangat comel..dan aku sangat suka sebab aku pun ade tolong design gak..hehehe....

setiap band kalau ade baju concert dan tshirt, still x lengkap tanpa baju marching...baju marching hanya dipakai semasa sports day skolah dan perarakan hari kemerdekaan..ape2 pun yang melibatkan marching, kitorang akan pakai baju tersebut...

our marching attire

baju marching merah putih tu SANGAT tua kalau nak dibandingkan dengan umur principal ssp..baju tu dah wujud sejak tahun 1968 *aku tibai je ni* ...costume tersebut dah diwarisi dari tahun ke tahun tapi baju tu x pernah rosak walaupun budak2 ssp terkenal dengan kepakarannya merosakkan barang2...

so, cadangan kitorang untuk menukar costume baru telah diluluskan...mula2 budak2 batch aku mencadangkan warna merah-hitam..tapi aku xtau laa nape tibe2 jadi warna oren-hitam...batch aku sempat memakai baju marching baru ni ketika independence day parade tahun 2007..time tu batch aku dah retire dari ssp band pun sebab dah dekat spm...

sepanjang melibatkan diri dengan band, aku telah dididik dengan sikap2 disiplin yang tinggi, kerjasama yang utuh, perjuangan yang teguh dan juga cara membentuk organisasi yang hebat..mr edwin bertanggungjawab untuk mengajar semua benda tu kat kitorang...dia laa yang ajar kitorang macam mana cara terbaik mengajar junior, buat organisasi dan juga mewujudkan jabatan2 yang penting untuk memastikan ssp band ni sentiasa yang terbaik...

mr edwin yeap hock beng

ssp band selalu mendapat tempat kedua dan ade juge ketiga..dan ade juge hadiah saguhati je...tapi setiap tahun akan masuk finale...1st time kementerian pelajaran buat anugerah conductor terbaik pada tahun 2006...dan pada tahun tu laa ssp band mendapat anugerah tersebut dengan piala naib johan...note : pelajar yang akan menjadi conductor dan conduct keseluruhan persembahan dan tanggungjawab beliau sangat berat...

piala naib johan dan best conductor

walau bagaimanapun, aku SANGAT rindu dengan tahun2 yang indah tersebut...ssp band betul2 telah memberikan aku pengalaman hidup yang sangat hebat dan x mungkin aku lupakan...sebenarnye, diri aku sekarang terbentuk dari pengalaman2 bersama ssp band dulu..sesungguhnya, aku amat berterima kasih dengan warga ssp band yang pernah bersama2 aku dulu...haihh...xtau nak cakap pe lagi...itu sahaja untuk sekarang..sekian~

aku sangat sayang mereka walaupun aku suka memberontak

pics by : sameerah, amie and myself...

note for ex ssp band : kalau ade info2 yang aku salah, gtau ehh..nnt aku btulkan..huhu~

4 comments:

Amirah Che Azmi. said...

wann!!!!!
rindu band. hish. sedih aku bace bnde alah ni.=(

wann afzan™ said...

huhu..
jgn laa sdey2 amie.....
aku pun sedih juga~~

Lina Shabbir said...

OMG!
giler r wan...
hukhukhuk
aku rindu band..
rindu korg..
rindu sir..

wann afzan™ said...

huhuhuh...
same ahhh.....