Monday, April 9, 2012

Puisi Kalau

Ni  puisi yang dibaca di Siglap South Community Centre - Centre of Excellence for Performing Arts, Singapore tempoh hari.

Puisi ni dibaca oleh kumpulan aku yang terdiri daripada budak2 UKM dan UMS.

Karya Taj Addin.

Kalau kau rasa aku ni tak layak pergi berguru,
aku hentikan.

Kalau kau rasa aku ni tak perlu bersolat,
aku tinggalkan.

Kalau kau rasa laungan selawat aku itu hanya omongan,
aku diamkan.

Kalau kau rasa peringatan aku hanya kesombongan,
aku lalaikan.

Kalau kau rasa kata-kata aku adalah 'ujub,
aku gemamkan.

Tapi kau rasa, apa yang kau rasa tu suara siapa?
Nafsu atau iman?

Tapi kau rasa, yang terasa sampai kau terasa tu siapa?
Nafsu atau iman?

Tapi kau rasa, suara yang bersuara tu suara siapa?
Nafsu atau iman?

Takpe, azam aku nak jadi macam kau.
Pasal kau pun rasa macam kau ni patut dicontohi kan?

Subuh - tidur
Zuhur - tidur
Asar - tidur
Maghrib - facebook
Isya' - facebook
Waktu di antara - facebook atau makan

Takpe, azam aku nak jadi macam kau.
Pasal kau pun rasa hidup kau ni sempurna kan?

Usaha - tak payah
Kerja - tak payah
Khidmat - tak payah

Takpe, kalau risau orang pandang serong,
aku pun nak buat macam kau.
Pasal kau pandai, kan?

Jumpa ustaz - aku boleh mengaji
Jumpa pesilat - aku boleh jadi panglima
Jumpa penulis - aku boleh bersyair
Jumpa samseng - aku boleh jadi fighter

Anak bini?
Takpe, biarkan.
Kan Tuhan bagi rezeki.
Buat apa aku nak susah-susah?

Ya, aku memang nak jadi macam kau.
Sebab kau ni hebat.

SYAITAN!

No comments: