Tuesday, July 16, 2013

My awesome experience with Sony Xperia ZR

Aku dah bosan pakai tab sebab terlalu besar untuk tangan aku dan susah nak call, nak text and whatnot masa sedang memandu. Ah. Masa lain pun susah juga. Yang best guna tab tu, untuk main game je. Everything else, tak best!

So aku berniat nak bertukar angin ke Sony memandangkan dah bosan dengan Samsung. At first, I was drawn into Xperia Z's awesomeness. Mungkin sebab dia boleh masuk air. Then Sony keluarkan lagi satu Xperia yang lebih compatible with our needs. ZR ni flagship juga dan mempunyai teknologi SnapDragon. Software version 4.1.2 (upgradable to 4.2.2) - JellyBean. Tapi ZR pun boleh masuk air juga dalam 30 seconds (kot), for 1m.

Sorry lah table macam ni but you got my point, right?

Entry ni macam review aku tentang Xperia ZR lah. Kalau nak tau lebih lanjut, pergi masuk website Sony Xperia ataupun datang jumpa aku, godek-godek phone aku. Heh.

First Panel

The folder thing is awesome!
 


Jangan terpesona sangat dengan jam tu. Tu aku download widget.
 
Second Panel

Third Panel

Fourth Panel

Dia ada easy access to phone settings. Bila user touch dekat panel kelabu tu, dia keluar macam bawah ni.

 
Tapi yang tak best, Sony takde task manager. Kat Samsung ada task manager yang aku boleh end all running programs so boleh jimat bateri. Dan notifications untuk programs yang aku tak guna pun tak masuk lah. So I have to install GO Task Manager (yang bulat kat bawah ni) untuk manage penggunaan memory untuk running programs. Jimat la juga bateri...


Aku pakai Purple theme so segala benda pun warna purple (background tu memang aku yang pilih bukan Xperia punya). Tapi kalau tengah play lagu, dia akan tukar warna background ikut lagu tu sendiri. Kinda nice. Ada 5 warna; white, blue, purple, red, cyan and yellow.
 

 Ni untuk view gambar. Boleh pinch screen untuk tukar-tukar gaya view. Nak kecik, besor, paling kecik, paling besor, semua pinch je lah!




Di bawah ini ialah Sony Select. Dia macam Samsung App Store lah.
 

Aha. Ni untuk manually end running programs. Tapi tak berguna sangat pun. Application tu masih berjalan cuma dia tolong tutup je la. Macam tutup tab kat browser.
 

Users can add home panels up to 7 panels. Lebih, tak mungkin, katanya. Aku pun pakai 4 panel je.


Yang lagi best, benda yang paling aku suka, LED light. Samsung takde! User boleh pilih nak ke tak notification LED light tu. Aku mestilah nak! Ada 5 warna juga. Dan boleh pilih nak warna apa untuk setiap application.






And this is the view of hd video dalam handphone ni. Aku bagi screen shot je lah. Malas nak upload. Ala check je kat website atau YouTube diorang, ada. Gambar memang tiptop. Cantik sangat sangat sangat sangat!


Overall, setakat ni aku suka sangat Xperia ZR. I recommend this phone untuk anda yang suka teknologi yang pantas dan smooth. Orang ramai pun lebih suka Sony berbanding Samsung sekarang. Ah banyak cerita pun tak guna. Aku pun tak habis explore lagi. Anda explore lah dengan lebih lanjut di Sony Centre!

Till then.

2 comments:

mikhaelahmad said...

Kejap lagi aku angkat.

wann afzan™ said...

Ha angkat jangan tak angkat.