Wednesday, December 9, 2015

Baby dua bulan berkhatan

Nak cerita pengalaman pasal khatankan Irshaad Qaiser semalam. Sebabnya kan ramai yang tak khatankan masa baby apatah lagi yang baru berusia dua bulan ni. Selalunya tunggu dia sekolah rendah dulu ye dak? Sorry takde gambar sebab masa tengah berkhatan tu aku sorang je dalam OT, pegang tangan Irshaad.

First sekali, sebab-sebab aku khatankan Irshaad awal:
  • Senang jaga luka sebab dia tak buas lagi nak meniarap berlari melompat bagai.
  • Tak gatal dan bernanah sebab hanya minum susu, tak makan benda bukan-bukan.
  • Deria tak fully develop lagi so kurang rasa sakit.
  • Takde risiko Irshaad nak lari dari OT.
  • Tak payah rasuah macam-macam.
Cuma takde pengalaman je la dia nak cerita kat kawan-kawan. Boleh dengar dan rasa ngeri je la bila kawan dia bercerita nanti.

Aku book slot kat An-Nur Bandar Tun Hussein Onn, Cheras hari Selasa, pukul 10:30am. Tapi pukul 11:30am baru sampai giliran. Bengang jugak masa tu sebab Irshaad pun dah mengamuk lapar susu. Pastu dia sambung mengamuk dalam OT.

Irshaad dikhatankan guna kaedah konvensional, guna cautery. Ada yang kata laser tapi ni la bendanya.
"Kaedah konvensional ini mengalami sedikit evolusi dengan kehadiran satu alat dipanggil cautery. Cautery ini adalah satu alat yang menggunakan elektrik atau bateri. Ia menghasilkan haba di hujungnya dan boleh digunakan untuk memotong lebihan kulit dan membakar salur darah. Ini menjadikan proses khatan kurang dari segi pendarahannya."
- Blog Dr Azwan



Bila doktor dah sapu antiseptic iodin, dia cucuk ubat bius kat penis Irshaad. Lagi kuat la budak tu menjerit. Part tu je yang sakit sebenarnya. Lepas doktor dah kepit-kepit penis, tengok dah takde reaksi, doktor pun bagitau ubat bius dah jalan so dia nak teruskan prosedur. Aku angguk je la sebab susah hati si Irshaad duk menangis lagi kelaparan campur sakit kena bius tadi.

Aku tak berani nak tengok sebenarnya tapi bila aku terbau macam benda terbakar je, aku tengok la. Berasap kau penis Irshaad kena cautery tu. Ngeri jugak so aku sambung fokus kat Irshaad je. Dia dah mula hisap-hisap jari aku, diam la kejap. Lepas tu sambung balik jerit sebab orang duk pegang kaki dengan tangan dia. Haih la anak.

Dah habis potong semua kulit, aku tengok la. Eh? Mana penis Irshaad? Mana? Mana?! Rupanya nurse clamp bahagian kulit je so kepala penis tu bawah clamp tu sebab tu la tak nampak mana penis dia hahahaha. Kaget gila takut doktor terpotong semua sebab kecik sangat kan.

Lepas tu doktor bagitau nak jahit pulak. Masa ni baru sedar yang doktor akan bagitau setiap peringkat prosedur supaya kita tak ketinggalan gituh. Aku ingat dah settle rupanya nak menjahit pulak. Alahai kesian Irshaad.

Dah habis tu doktor tunjuk pulak cara nak cuci luka. Dia cuci dengan air saline (air garam boleh buat sendiri kat rumah), keringkan, lepas tu sapu dengan krim kat keliling penis bahagian jahitan tu. Then boleh la pakai pampers macam biasa.






Aku pakaikan longgar-longgar then keluar OT, tunggu ubat pulak. Tengah tenangkan Irshaad, nurse panggil bagi saline, krim sapu, kulit lebihan penis Irshaad, dan ubat demam/tahan sakit (5ml Progesic). Katanya budak besar dapat pil, untuk baby makan ubat ni je la. Total RM150.

Lepas tu dia tanya kenapa sunatkan awal sangat dengan judging look. And I'm like, kalau tak boleh, kenapa klinik ni buat? Tapi aku tenang je la jawab sebab senang jaga lepas tu aku blah terus menyampah. Dah la bengang giliran lambat, Irshaad tengah mengamuk, dia pulak nak langsi-langsi ewahhh. Aku rasa dia kesian kot sebab Irshaad duk terjerit-jerit tapi dia tengah lapar sebenarnya cik kak oi.

Dalam kereta Irshaad tidur je. Sampai rumah terus nangis balik. Kesan bius dah habis agaknya. Lepas bagi susu, dodoi sikit, dia tidur balik. Sepanjang hari dia nangis masa nak kencing dengan masa nak letak krim kat luka dia. Dah Maghrib macam tu dah boleh senyum-senyum dah. Hilang sakit dah la kot.

Malam tu Mat balik, aku cakap la risau gak kalau dia berak ni sebab nanti taik kena penis, susah nak bersihkan. Sekali elok je aku habis cakap, Irshaad pun kentut kuat bunyi tengah berak. Cepat-cepat Mat bukakkan pampers, pegang kaki dia. Tu la plan kitorang. Bukak pampers supaya taik dia terus jatuh ke bawah, tak gerak-gerak sampai penis. Lepas tu aku bersihkan punggung dia sambil Mat pegang kaki dia takut terkena taik dan penis. Teamwork!

Aku tak pakaikan seluar. Pakai pampers longgar-longgar, selimut dengan kain lampin. Tak sejuk sangat, tak panas sangat sampai berpeluh. Selang dua jam aku tukar pampers dia supaya luka stay kering. Tengah malam pun sama. Gigih sikit la nak bangun setiap dua jam tu. Pukul 5 pagi macam tu tengok penis dia dah tak melekat dengan telur, maknanya luka dah kering sikit. Lega la mak jemah. Letak ubat pun dia buat rilek je sengih-sengih lagi.

Overall, satu hari tu je la dia merengek sakit nak kencing. Alhamdulillah semua ok. Dalam 4 hari ni doktor tak bagi mandi, lap-lap je. InsyaAllah Sabtu ni dah boleh mandi yay!

Gambar pagi ni. Tak macam baru lepas khatan pun haha.

Ada sebarang persoalan boleh tinggalkan komen/whatsapp ye. Aku sudi menjawabnya. Hahaha.

No comments: