Saturday, April 14, 2012

Mansuh PTPTN?

Dah alang2 topik tengah hot ni kan. Mari kita berkongsi bersama2. Dengan ucapan Bismillah....

Masa PTPTN ada.

Belajar - PTPTN
Makan - PTPTN
Tempat tinggal (Kolej/Rumah sewa) - PTPTN
Alat tulis + buku - PTPTN
Enjoy - PTPTN

PTPTN mansuh.

Belajar - FREE (yay)
Makan - Mak/Ayah/Sendiri
Tempat tinggal (Kolej/Rumah sewa) -  Mak/Ayah/Sendiri
Alat tulis + buku - Mak/Ayah/Sendiri
Enjoy - Mak/Ayah/Sendiri

Got it? Ok. Kita teruskan.

#Marah ke sebab kerajaan panggil ke mahkamah sebab kau liat nak bayar hutang?
Contoh :
Aku pinjam kau RM1,000 lepas tu aku lari entah ke mana x dapat bayar hutang kau. Marah x? Tu baru RM1,000. Kerajaan bagi kau berapa? RM1?

#Marah ke sebab PTPTN lambat masuk?
Setiap sistem ada kelemahan. Malaysia ni sistem dia memang x maju langsung kalau nak banding dengan negara lain. Tapi bersyukurlah sebab diorang ni guna sistem untuk setelkan hal duit korang. Kalau manual, sampai kau dah kahwin pun x masuk lagi duit PTPTN kau tu agaknya.

Dan pelajar Malaysia ada berjuta2 orang yang buat pinjaman PTPTN. Dengan sistem yang lembab tu, macam mana nak masukkan duit cepat2. Kau pun tahu, diorang ni buat kerja lambat, kan? At least masuk la juga. Daripada x masuk langsung?

Eleh. Lambat masuk 2 - 3 minggu pun dah bising. Kenapa? X boleh nak bayar hutang pengajian? Duit sem lepas mana? Dah habis joli? Salah siapa? Salah Najib?

#Marah ke sebab duit PTPTN x cukup masuk setiap sem?
Tu aku no komen. Still, lebih baik ada dari xde. Kalau xde langsung, macam mana korang nak belajar? mana nak korek duit untuk belajar yuran pengajian? Mana?

Aku belajar simpan duit dari kecik sebab family aku bukan orang senang. Lagi2 sekarang ni ada aku berdua je dengan kakak aku. Kalau PTPTN ni mansuh, mana nak cari duit makan semua wei. Mana?

Kalau ada PTPTN, aku boleh bayar balik guna duit gaji lepas kerja nanti. Kalau x dapat kerja, usaha buat benda yang menghasilkan duit seperti bisnes. Kalau x reti, mula dari bawah. Jadi orang gaji, jadi penyapu sampah, pencuci tandas, kerja kat warung makan. Anak2 Melayu ni semua nak senang je masalahnya. Nak kerja duduk opis, dalam aircond. PUI!

Banyak je kerja kat Malaysia ni. Kau je x pandai cari. Rezeki tu ada di mana2. Tuhan tu bukan kejam.

Mansuh PTPTN ni memang benda yang menjengkelkan. Hutang tu WAJIB bayar saudara, saudari.. MasyaAllah.. Takkan x belajar?

Sedihnya tengok masyarakat Malaysia sekarang ni..




Aku x menolak sekerasnya dengan pendekatan pembangkang pasal nak mansuhkan PTPTN tu. Tapi sekarang bukan masanya. Bukan masa pemikiran rakyat2 Malaysia ni yang masih belum berkembang. Jenis semua nak senang, nak murah, nak free. Najib dah bagi macam2 dalam rancangan 1Malaysia dia tu.

Tau x apa benda? Warung 1Malaysia, Kedai 1Malaysia, Baucer 1Malaysia. X nampak lagi? Yang kau nampak selalu Kak Rosmah pergi shopping, kan?

We live in a corruption. We hate it. But we have brains. We can think what is right and what is wrong. Don't be a pig.



Bahasa memang kasar. Sebab kau semua malas nak berfikir.

Entah2 entry aku ni x memberi apa2 perubahan pun dengan pemikiran kau tu.

Aku dah fikir, aku dah tegur.

Siapa2 yang berpandangan dari sudut lain, mari kita berbincang..




p/s : Sudah2 la tu berdemo.

7 comments:

say- O said...

fuh jarang wann tulis serius camni.

hm...setuju!setuju!

wann afzan™ said...

Jarang eh? Hehe..

Sebab sebelum ni malas nak amik tau pasal politik2 ni. Tapi sekarang makin melampau pulak. Geram betul.

Nazrin Saad said...

tak ustazah pun.

wann afzan™ said...

Dah ubah sikit2. Hehe..

Lina Chan said...

setuju :)

mikhaelahmad said...

pundek. kalo da rambot mak mah lagi tinggi dari signboard kedai rakyat 1malaysia, macamana aku nak nampak kedai. tambah lagi kena silau. cube ko kasitaw same aku.

wann afzan™ said...

Kau dengki kan rambut Mak Mah lagi ohsem dari kau. Huh.