Tuesday, August 16, 2011

Jangan tegur. Nanti dia datang.

(bunyi pelik kat luar rumah tengah2 malam)
"Nek! Bunyi apa tu nek?"

"Ish! Jangan tegur. Nanti dia datang."

kalau kita tegur masa dengar bunyi, bau, or nampak something yang pelik2 mesti orang cakap camtu. especially orang tua. 

sekarang orang2 muda pun dah pandai cakap "Jangan tegur lah. Nanti dia datang". ayat tu diturunkan dari tok nenek kita. padahal kalau dia nak datang, kita duduk diam sambil pegang Yasin pun dia boleh datang.

kenapa diorang ajar macam tu?

well, selalu dalam cerita hantu or thriller, lepas seseorang tegur benda2 pelik tu, mesti perkara yang buruk berlaku. betul x? contoh :

(bau something)
"Weh. Kau bau x? Macam bau kemenyan"

"Ish. Jangan tegur boleh x? Kau ni mulut cabul"

(hantu pun muncul selang beberapa minit kemudian)

macam tu la lebih kurang scene klise yang aku pernah tengok. sebab tu aku malas dah nak tengok cerita hantu. paranormal activity xpe. hahah.

aku rasa orang tua2 ni banyak terpengaruh dari cerita seram lah.

10 comments:

Nazrin Saad said...

Benda ni sebenarnya dari masa orang tak takut hantu lagi pun.

Masa tu nampak je orang yang kita tak suka, kita mesti cakap 'buat-buat tak nampak sudah, jap lagi die datang meluat pule gua'

Standard orang Melayu, benda-benda macam ni akhirnya ada kaitan dengan benda-benda paranormal.

wann afzan™ said...

tak lah!

Acid said...

kau pernah tgk cerita jgn tegur?

wann afzan™ said...

x pernah! awat?

Acid said...

oh. xde pape. saje tanye.

wann afzan™ said...

jangan suruh aku tengok cerita yang bukan2!

Acid said...

tak suruh tgk pon! aku tanye jer! cait

wann afzan™ said...

haih. sejak rajin berpuasa ni kau makin garang lah.

Acid said...

aku sejak kecik garanf! grrr..

*see, sbb terlampau garang sampai typo di situ.

wann afzan™ said...

takot ah dgn acid. huhu